Lediga jobb Hedin Parts and Logistics AB i Mölndal

Se alla lediga jobb från Hedin Parts and Logistics AB i Mölndal. Genom att välja ett specifikt yrke kan du även välja att se alla lediga jobb i Mölndal som finns inom det yrket.

Product Category Manager

Om jobbet Hedin Parts är en del av Hedin Mobility Group (HMG)och vårt uppdrag är att vara deras globala distributör av reservdelar och tillbehör. Vi skall serva alla Hedin Mobility Group’s varumärken i Europa* från distributionscentraler i Sverige och Europa med hjälp av supply chain hubbar i Nordamerika och på sikt även Asien. Våra kunder är HMGs återförsäljare, externa återförsäljare, e-konsumenter, andra distributörer och externa industri/automotive-3... Visa mer
Om jobbet


Hedin Parts är en del av Hedin Mobility Group (HMG)och vårt uppdrag är att vara deras globala distributör av reservdelar och tillbehör. Vi skall serva alla Hedin Mobility Group’s varumärken i Europa* från distributionscentraler i Sverige och Europa med hjälp av supply chain hubbar i Nordamerika och på sikt även Asien. Våra kunder är HMGs återförsäljare, externa återförsäljare, e-konsumenter, andra distributörer och externa industri/automotive-3PL-kunder. Hedin Parts har för närvarande tre kontor i Sverige, Nyköping, Trollhättan och Mölndal. Nu söker vi till vårt kontor i Mölndal en kommunikativ och relationsfokuserad Product Category Manager!





Beskrivning av tjänsten
Som Product Category Manager kommer du att ha en central roll i att utveckla och genomföra strategier för att optimera vårt sortiment inom din produktportfölj. Du ansvarar för att förstå marknadstrender, analysera försäljning och efterfrågan för att säkerställa att vårt utbud är konkurrenskraftigt och attraktivt för våra kunder.

Du kommer ha daglig produktrelaterad kontakt med kunder, leverantörer och interna medarbetare. Vidare kommer du i rollen att tillsammans med koncernens inköpsavdelningar utveckla och underhålla optimal leverantörslösning inom din portföljskategori. Rollen innefattar många kontaktytor både internt och externt samt ett nära samarbete med kategoricheferna. Du har en stark drivkraft, är kommunikativ och social och trivs med att skapa ett brett nätverk. Du kommunicerar obehindrat på engelska då det är en hel del kontakter med utländska bolag.



Dina huvudsakliga ansvarsområden och arbetsuppgifter:

- Utveckla och löpande hantering av produktsortimentet

- Ansvara för att tillsammans med centralt inköp ta fram och underhålla portföljskategorin för att optimera lönsamhet och tillgänglighet.

- Utveckla och analysera data gällande försäljning och efterfrågan

- Aktivt utvärdera och utveckla leverantörsbasen

- Utveckla din kategorikunskap genom omvärldsbevakning och aktivt deltagande i mässor, seminarier och liknande

- Bygga relationer genom personliga och eller digitala möten såväl internt i hela verksamheten som externt med nuvarande och potentiellt nya leverantörer

- Säkerställa ständig förbättring av rutiner och processer

För att trivas i rollen ser vi att du lockas av en miljö med entreprenörsanda där alla strategier ännu inte finns på plats så du kan vara med att forma och påverka. Du vill vara en del av ett expansivt bolag och att arbeta mot högt uppsatta mål och att leverera resultat är något du är van vid. Vidare trivs du bra med att arbeta i team och vill vara en del av en företagskultur där vi vinner tillsammans och är måna om att ha kul längst vägen. Laganda, positivitet och viljan att vara med på en tillväxtresa är något du värdesätter högt.

Vem är du?
Vi ser att du har kommersiell bakgrund, exempelvis som Category Manager, KAM, Brand Manager eller liknande. Du har en akademisk utbildning inom Business, Supply Chain, eller liknande områden alternativt motsvarande kunskap förvärvad genom erfarenhet. Du har tidigare erfarenhet från Automotivebranschen med god kännedom inom dess eftermarknad. Har du erfarenhet av att analysera affärsrelaterade data ser vi det som starkt meriterande.

Du har mycket goda kunskaper i Officepaketet och då främst Excel samt kommunicerar obehindrat i Svenska och Engelska i såväl tal som skrift.

Som person är du kreativ, organiserad och driven med ett innovativt, ihärdigt och målfokuserat arbetssätt. Du är en god lagspelare som ser värdet i att nå uppsatta mål tillsammans med dina kollegor samtidigt som du har stor erfarenhet från att arbeta självständigt. Vi söker dig som är strukturerad och noggrann med ett starkt kommersiellt tänkande.

För att lyckas i rollen tror vi att du är analytisk, självgående och utvecklingsinriktad. Du är kommunikativ och tycker om att arbeta verksamhetsnära och trivs både med att arbeta med detaljerna och att se till helheten.

Vi erbjuder

Hos oss får du tryggheten i att vara en del av expansivt företag med kollektivavtal samt goda utvecklingsmöjligheter i en kultur som präglas av trygghet, trovärdighet och tillgänglighet.

Hedin Parts, tidigare Orio AB köptes 2022 upp av Hedin Mobility Group och vi fortsätter vår starka expansion. Nu erbjuder vi dig chansen att följa med på en spännande resa som präglas av tillväxt och utveckling där du kommer vara delaktig i utvecklandet av Hedin Parts,

Låter det spännande? Tveka inte utan skicka in din ansökan redan idag!

För mer information om rollen, vänligen kontakta Helena Lantz på [email protected] eller Joacim Nyberg på [email protected]

Välkommen med din ansökan!

Sista ansökningsdag är 2023-11-12

Vi behandlar ansökningarna löpande och tjänsten kan komma att tillsättas redan före sista ansökningsdag. Visa mindre

Business Manager

About us Hedin Parts and Logistics (HPL) is a part of Hedin Mobility Group (HMG), one of Europe’s leading mobility providers with over 8 000 employees. HMG operates hundreds of dealerships across Europe together with some of the industry’s most well-known brands. HPL’s mission is to be the global distributor of spare parts and accessories for the entire Hedin Mobility Group. We are an active player in spare parts and logistics on both the Swedish and Eu... Visa mer
About us


Hedin Parts and Logistics (HPL) is a part of Hedin Mobility Group (HMG), one of Europe’s leading mobility providers with over 8 000 employees. HMG operates hundreds of dealerships across Europe together with some of the industry’s most well-known brands. HPL’s mission is to be the global distributor of spare parts and accessories for the entire Hedin Mobility Group. We are an active player in spare parts and logistics on both the Swedish and European markets, under several brands.

Placement for this position will be our new office in Mölndal but will require frequent business travels to our other offices and sites around Europe.

We are interested in learning more about you and what you can contribute, so don’t hesitate to apply even if you don’t meet all the requirements.



Job description


As a Business Manager at HPL, you will build and lead a new multi-functional Business Team, responsible for one of our new and soon to be largest customers. We are looking for a leader with a high level of initiative and self-motivation paired with excellent communication skills. This role and this team will be an integrated part of our strategy and where we are heading moving forward.

Your initial responsibility will be to oversee the successful deployment of this new business, ensuring that our professional partner experience a seamless transition and at the same time securing that we can achieve our common operational goals on a day-to-day basis. During this first phase, you need to build processes and collaborate with other teams at HPL and HMG, including Product, Logistic Operations, and IT to be successful.

Once implemented, it will be you and your team that are responsible for all aspects of this new business, running the operations and overseeing the processes with the main task to deliver on our set goals.



It is expected that you can leverage from your and your team’s experience and that you create an entrepreneurial environment that allows for you to systematically identify new business opportunities and develop strategies to increase sales and profitability for HPL and its partners.



Your main tasks and deliveries:

Serve as the primary point of contact for partners and other stakeholders during the implementation phase, providing regular updates and addressing any concerns or issues that arise.

Once the new business is implemented, lead the new business team. We expect you to be a skilled leader and communicator that creates a team that sets the standard for our business.

Monitor sales, track KPIs, and provide regular reports to senior management on status, performance and actions.

Build strong relationships at all levels in the customer’s organization in order to understand their needs and requirements and develop these to new business opportunities.

To be successful in this role, you should have:
A number of years proven experience in project management, preferably within the automotive or spare parts industry.

Experience of relation-based corporate sales paired with first-rate negotiation skills.

Excellent communication and interpersonal skills, with the ability to effectively engage with customers, internal teams, and other stakeholders at all levels.

Ability to lead, educate and develop people and processes in your area of competence. Experience of leading senior, multi-functional teams is an advantage.

Solid analytical and problem-solving abilities, with a keen attention to details.

Relevant university degree and business experience.

Excellent verbal and written communication skills in Swedish and English, Italian a bonus.



What we offer:

In return, we offer a collaborative work environment, and the opportunity to build a talented and dedicated team. Don't miss out on this exciting opportunity to take your career to the next level!

If this sounds like an exciting opportunity - Apply today!

We look forward to receiving your application, with your resume and cover letter, no later than the 27th of August. We process applications on an ongoing basis and the position may be filled before the application deadline.

For more information about the position or the recruitment process, you are welcome to contact Helena Lantz at [email protected] Visa mindre