Lediga jobb som Kommunhandläggare i Mölndal

Se lediga jobb som Kommunhandläggare i Mölndal. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Mölndal som finns hos arbetsgivaren.

Överförmyndarhandläggare

Ansök    Dec 17    Mölndals kommun    Kommunhandläggare
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag! ARBETSUPPGIFTER Överförmyndarenheten är en kommunal tillsynsmyndighet och har som uppgift att kontrollera det arbete som god... Visa mer
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

ARBETSUPPGIFTER
Överförmyndarenheten är en kommunal tillsynsmyndighet och har som uppgift att kontrollera det arbete som gode män, förvaltare och förmyndare utför för omyndiga och huvudmäns egendom. Verksamheten styrs huvudsakligen av reglerna i föräldrabalken, förmynderskapsförordningen och förvaltningslagen.

Härryda, Kungsbacka, Mölndal, Partille och Öckerö kommuner har en gemensam överförmyndarorganisation Överförmyndare i Samverkan. Kommunerna även inrättat en gemensam överförmyndarnämnd. Befolkningsmängden i de samverkande kommunerna är drygt 245 000 invånare.

Den gemensamma organisationen omfattar i 15 medarbetare och är lokaliserad till Mölndal där överförmyndarenheten är en del av avdelningen juridik- och myndighetsstyrning på stadsledningsförvaltningen. Då en medarbetare efter många år väljer att gå vidare till en annan tjänst finns nu en ledig tjänst till detta viktiga uppdrag, med möjlighet att bli en del i en mycket kompetent och trevlig arbetsgrupp.

Som överförmyndarhandläggare arbetar du med tillsyn och handläggning av ärenden som rör godmans- förvaltar- och förmyndarskap. Det ingår självständigt beslutsfattande och tillsyn i frågor som överförmyndaren ansvarar för, att göra juridiska bedömningar och att handlägga kvalificerade ärenden. I arbetet ingår även att granska redovisningshandlingar, skriva ansökningar och yttranden till domstol samt i förekommande fall företräda myndigheten i domstol.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har examen med juridisk eller samhällsvetenskaplig inriktning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser positivt på att du har arbetslivserfarenhet inom juridik, handläggning eller liknande, men det är inget krav.

Du är social och serviceinriktad och tycker om att hantera människor i olika situationer utifrån ett tillsynsperspektiv. Tjänsten förutsätter initiativförmåga, förmåga att arbeta strukturerat och självständigt i ett högt tempo samt ett positivt förhållningssätt till förändrings- och utvecklingsarbete. Du är en van IT-användare och vi ser gärna att du har ett stort intresse för digitala lösningar. Som person är du analytisk och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

Samarbete är viktigt på vår enhet och vi önskar därför att du är bra på att kommunicera och har ett flexibelt och ödmjukt förhållningssätt, samtidigt som du vågar framföra dina åsikter och vara tydlig.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Överförmyndarhandläggare

Ansök    Maj 12    Mölndals kommun    Kommunhandläggare
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag! Överförmyndarenheten är en kommunal tillsynsmyndighet och har som uppgift att kontrollera det arbete som gode män, förvaltare och förmy... Visa mer
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Överförmyndarenheten är en kommunal tillsynsmyndighet och har som uppgift att kontrollera det arbete som gode män, förvaltare och förmyndare utför för omyndiga och huvudmäns egendom. Verksamheten styrs huvudsakligen av reglerna i föräldrabalken, förmynderskapsförordningen och förvaltningslagen.

Härryda, Kungsbacka, Mölndal och Partille kommuner har sedan 2015 en gemensam överförmyndarorganisation Överförmyndare i Samverkan Härryda, Kungsbacka, Mölndal och Partille (ÖFS). Sedan januari 2019 har kommunerna även inrättat en gemensam överförmyndarnämnd. Även Öckerö kommun ingår sedan 2019 i tjänstemannaorganisationen och kommer att ingå i den gemensamma nämnden från och med 2023. Befolkningsmängden i de samverkande kommunerna är drygt 245 000 invånare.

Den gemensamma organisationen omfattar i dagsläget 14 medarbetare och är lokaliserad till Mölndal där överförmyndarenheten är en del av juridik-, upphandlings- och överförmyndaravdelningen på stadsledningsförvaltningen.


ARBETSUPPGIFTER
Nu vill vi förstärka vår arbetsgrupp med ytterligare en medarbetare under en period. Som överförmyndarhandläggare arbetar man med tillsyn och handläggning av ärenden som rör godemans- förvaltar- och förmyndarskap. I rollen ingår självständigt beslutsfattande och tillsyn i frågor som överförmyndaren ansvarar för, att genomföra juridiska bedömningar och handläggning av kvalificerade ärenden. I arbetet ingår även att granska redovisningshandlingar, skriva ansökningar och yttranden till domstol samt att i förekommande fall företräda myndigheten i domstol. Du kommer att lära dig delar av handläggningen.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har kandidatexamen med juridisk inriktning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Meriterande är erfarenhet av överförmyndarverksamhet eller erfarenhet av kommunal eller offentlig förvaltning, och därigenom förståelse för att arbeta i politiskt styrd verksamhet. Ytterligare merit är erfarenhet av juridiskt arbete.

Du är social och tycker om att hantera människor i olika situationer utifrån ett tillsynsperspektiv. Tjänsten förutsätter initiativförmåga, förmåga att arbeta strukturerat och självständigt i ett högt tempo samt ett positivt förhållningssätt till förändringsarbete. Du är en van IT-användare, analytisk och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Samarbete är viktigt inom enheten och vi ser därför teamkänsla som en betydelsefull egenskap.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.

Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Projektledare, statsbidrag

Ansök    Feb 25    Mölndals kommun    Kommunhandläggare
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag! Vård- och omsorgsförvaltningen med sina ca 1500 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktion... Visa mer
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Vård- och omsorgsförvaltningen med sina ca 1500 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktionsstöd och hemsjukvård.

Vi har vårt kontor centralt i Mölndal. Det är nära till pendeltåg, buss och spårvagn med endast cirka 15 minuters resa med pendeltåget från centrala Göteborg. En fin galleria finns också i Mölndals innerstad.



ARBETSUPPGIFTER
Enheten för utveckling och e-hälsa är en av fyra stabsenheter som har till uppdrag att stötta förvaltningschef och övriga chefer att nå målet att ge bästa möjliga vård och omsorg. Enheten består av verksamhetsutvecklare och digitaliseringsledare som bland annat genom statsbidrag ska stödja utvecklingen av verksamheterna. Enheten och hela staben arbetar med uppdrag som utvecklar och skapar mervärde för att möta morgondagens behov i en modern vård- och omsorgsförvaltning.

Vi söker nu en samordnande projektledare med ansvar för att stödja förvaltningen i den pågående omställningen och utvecklingen av vården och omsorgen. Du kommer framförallt att arbeta med att samordna utvecklingsuppdrag och projekt knutet till statsbidrag inom äldreomsorgen med det tydliga syftet att ge verksamheterna bästa möjliga effekt av statsbidragen. Arbetet leds av utvecklingschefen och sker i samverkan med verksamhetsutvecklare och övriga resurspersoner på staben. Som projektledare är du ansvarig för att planera, driva, genomföra och följa upp aktiviteter och insatser inom ramen för statsbidragen. Du ansvarar också för rapportering, kommunikation och dokumentation i samtliga delar som avser statsbidragen och de aktiviteter som genomförs med stöd av dessa.

KVALIFIKATIONER
• Har en relevant akademisk examen
• Har erfarenhet av projektledning och processledning.
• Har erfarenhet från strategiskt utvecklingsarbete inom kommun och/eller region.
• Har god kunskap om vården och omsorgens utmaningar och behov samt brinner för utvecklingsfrågor • Är strukturerad, flexibel, lyhörd och har en förmåga till överblick.
• Har en god kommunikativ förmåga och kan förmedla komplexa frågor, både muntligt och skriftligt, på ett lättillgängligt sätt.
• Är samverkansorienterad och tycker om att driva och leda i olika utvecklingsprocesser.

ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre